taretausene

Et knippe damer med utspring i Fjøresteinane på Godøya, gjorde i 1999 alvor av et lenge oppdemmet ønske om å starte kor. På ganske kort tid økte medlemstallet og i dag består Taretausene av 31 damer fra alle øyene i Giske kommune, Ellingsøya og Ålesund.
I løpet av 23 år, har koret utvikla seg i takt med sine forskjellige dirigenter. Richard Powell, Grethe Kielland, Jostein Maude og ikke minst vår egen 1. sopran og super-reserve Ina Furnes, har alle vært med på å forme vår kor-identitet.
Den neste til å sette sitt særpreg på Taretausene var Solveig Håvik. Med sitt smittende humør leker hun sitt konsekvente budskap om at klang og styrke må hentes laaangt ned i magen og musiseres uuut til publikum for at det skal svinge. Etter 12 år som dirigent for Tausene valgte Solveig å avslutte sin tid som dirigent. Ina Furnes tok over i ei litt turbulent korona-tid. Fra våren 2023 fikk vi vår nåværende dirigent, tidligere 1 sopran i koret Ingvild Nautvik til å ta over taktstokken.
Taretausene har flere ganger gjestet det store utland. Reading i England, Budapest, Dublin, Italia, Istanbul, Stockholm og til sist Svalbard der vi besøkte ei tidligere Taretaus. Dette har vært spennende både reise-og sangmål.
Vi har også hatt musikalske samarbeid med Hanne Boel fra Danmark, det norsk-britiske bandet a1, hadde også en litt annerledes julekonsert i lag med Ingrid Helen Håvik og Marte Eberson. Våren 2014 spilte vi inn CD'en "Seinsommarkveld" i Ocean sound recordings studio som holder til i øygardshavna på Giske.
Koret har som regel 2 egne konserter i løpet av eit år, 1 sommerkonsert og 1 julekonsert.

Leder: Hanne Blindheim
Dirigent: Ingvild Nautvik