kalliope

Bodø damekor ble stiftet i 1946.
1.1.2016 endret koret navn til Kalliope.

I 2006 kunne koret feire at de har vært et aktivt kor i 60 år!

Fra høsten 2001 til desember 2015 var den høyt utdannede og profesjonelle sanger og sangpedagog, Kristin Kostopoulos korets faste musikalske leder. I hennes periode som dirigent har koret bl.a fremført Missa Brevis av Leif Solberg, Stabat Mater av G. Pergolesi, og operaen ”Søster Angelica” av G. Puccini. Operaen ble fremført scenisk, på norsk, i Bodin kirke i 2006.

I 2007 reiste koret til Frankrike, der gav de to konserter med norsk musikk (Grieg, Nystedt, Hovland) i byene Vivonne og Poitier.

I 2008 ble Bodø Damekor invitert til den franske vokal festivalen “De Vive Voix” International Festival d`Art Lyrique de Vivonne. Her fremførte de igjen operaen ”Søster Angelica”, denne gang på italiensk.
Kristin Kostopoulos sang hovedrollen både i Bodin kirke og i Frankrike, og Henry Runey hadde regiansvar i begge oppsetningene.

I 2009 vant koret en sterk 2.pris i den internasjonale korkonkurransen ”Europe and its songs” i Barcelona.

I februar 2011 reiste koret til Roma hvor de sang to konserter i kirkene Pantheon og Santa Maria (i Trastevere).

I mai 2011 framførte Bodø Damekor ”Requiem” av Gabriel Fauré i samarbeid med Steigen blandakor, Ørnes blandakor og Bodø Harmonimusikk med konserter i tre kirker.

Våren 2012 fremførte Bodø Damekor, sammen med en gruppe inviterte herrestemmer, verket ”Stabat Mater” av A. Dvoràk.
I oktober i år var Bodø Damekor invitert til festivalen ”De Vive Voix” i Vivonne, Frankrike hvor de igjen fremførte Stabat Mater av A. Dvorák.

Bodø Damekor har også under sin tidligere dirigent Kristin Kostopoulos fremført ”Gloria” og ”Magnificat” av A. Vivaldi, ”Salme 42” av Mendelssohn med
Bodø Orkesterforening, og ”Forklädd Gud” av L.E. Larsson i samarbeid med Bodø Harmonimusikk og Steigenkoret.
I tillegg har koret de siste årene også sunget julekonserter i Bodin og Rønvik kirke.

1.1.2016 endret koret navn til Kalliope.

Fra 1.1.2017 har Birgitte Jerg Schmidt vært korets dirigent og musikalske leder. Birgitte er høyt utdannet innenfor musikk og underviser til daglig ved musikklinjen på Bodø VGS.

11.06.2017 holdt vi vår 70 års jubileumskonsert, som også ble en minnekonsert til vår tidligere dirigent Kristin Kostopoulos som døde i april 2016.
Januar 2020 fremførte koret "Messe nr. 2 i G-dur" av Franz Schubert. Dette var et samarbeidsprosjekt med Innstranden Sangforening og Bodø orkesterforening.

Høsten 2020 fremførte vi "Magnificat2 av Kim Andre Arnesen i Bodø Domkirke. Dette var et samarbeidsprosjekt med MINensemblet og Ensembleet Ylajali.

Kalliope har flere sanger på reportoaret av de to nålevende norske komponistene Ola Gjeilo og Kim Andre Arnesen.

Koret har deltatt på flere lokale sangfestivaler og har hatt samarbeid både med Innstranden Sangforening, Valnesfjord Spisskammerkor og Bodø orkesterforening.

Koret består nå av ca. 25 sangere.

Sjanger: Klassisk

Leder: Anne-Mette Bredal