sandneskameratene

Er du en sangglad mann og savner et sted der du kan dekke savnet etter mannskorsang? KOM OG BLI MED!
Vi er sangere fra Sandnes og omegn (Stavanger/Jæren) som øver på Sandnes kulturskole hver mandag kveld kl. 19.00. Vi er et tradisjonelt mannskor, vårt repertoar spenner over det meste fra de typiske mannskorsanger i nasjonalromantikkens ånd til sakrale, sanger, viser og underholdningsstoff.

Kontakt:
E-post: sandneskameratene@gmail.com
Telefon: 957 55 928 (formann)

Litt av det vi driver med, og har vært med på:

-Koret ble startet i 1915 og har en lang og innholdsrik historie. Les mer på vår hjemmeside!

-Reiser
Vi reiser på utenlandsturer ca. hvert annet år, vi har bl. a. vært i Polen, England, Litauen m. fl.

- Gitt ut CD
Sandneskameratene , fra 2000
Sandneskameratene i 90, fra 2005 da koret var 90 år

- Vi har jevnlig samarbeidsprosjekter med andre utøvere/artister:
Vi samarbeider med andre kor korps, DaCapo, Sverre Sigurdson
Studenter ved Vågen videregående

Sang limer folk sammen:
Forskere har dokumentert at korsang virker av-spennende og styrkende for immunforsvaret. Å synge er dessuten gunstig for åndedrett, nervesystem, hjerte og muskulatur. Sosial kapital er et annet viktig stikkord for helsen vår. Det er denne kapitalen vi kan tære på når vi opplever motgang og trenger støtte og nettverk. Da kan koret bli et viktig ankerfeste.

Vi blir gladere:
Det høres kanskje banalt ut, men vi blir gladere av å synge. Hvis vi er litt nedfor og slitne, kan sang virke avledende og gjøre oss lettere til sinns. Positive tanker skaper positive følelser, som igjen øker livskvaliteten vår, sier en av landets fremste ressurser innen fagfeltet, professor Even Ruud ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han er også professor II ved Norges musikkhøgskole, leder av Musikkhøgskolens Senter for musikk og helse og har skrevet flere bøker om musikkterapi.

Leder: Jan Sivert Bjerkås
Dirigent: Jan Stefan Bengtsson